• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Denna månad gäller det!

Sam89

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
14 Oktober 2022
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
53
Poäng
176
Varför är det egentligen ett problem för vissa långivare att betala inkassoskulder med hjälp av samlingslånet? Precis som med dyra krediter som betalas så förbättras ens ekonomi ju av att släcka inkasso?
Alltså, det är ju snarare mer ovanligt än vanligt att banker inte löser lån utanför UC. Om du ändå tänkt byta till en annan bank om Wasa inte kan lösa utanför UC så är det väl bara att köra med Wasa, fyll i lånen utanför UC, och först OM dom nekar så kan du byta bank. Jag tror som sagt inte att det kommer vara några problem att lösa lån utanför UC, men skulle det hända så kan du isf byta till Sevenday eller något annat erbjudande, dom finns ju kvar. Så onödigt att ge upp den bank som erbjudit bäst villkor bara för att du TROR att dom kommer neka :)
Skojar ni? Så när en bank tar en UC och endast ser lån som visas där och därefter beviljat lån, men det visar helt plötsligt att man också har 300k utanför UC, tror ni verkligen deras kalkyl fortfarande går ihop?
Banken borde neka lån omedelbart, allt annat vore fel
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Miika

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
20 Februari 2022
Meddelanden
225
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Skojar ni? Så när en bank tar en UC och endast ser lån som visas där och därefter beviljat lån, men det visar helt plötsligt att man också har 300k utanför UC, tror ni verkligen deras kalkyl fortfarande går ihop?
Banken borde neka lån omedelbart, allt annat vore fel
Om jag har synliga skulder på 100k på UC och söker samlingslån på 250k så borde de väl förstå att allt utöver 100k ligger utanför?
Jag undrar specifikt varför det ska vara skillnad på att lösa en dyr kredit eller en inkassoskuld? Har läst detta i olika trådar med förstår inte varför långivaren gör skillnad mellan kreditskuld och inkassoskuld.

Sen syns ju inte bara UC-skulden utan även lön, anmärkningar eller under/överskott varav långivaren gör sin kalkyl.
 
Senast ändrad:

Mithrandir

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
14 November 2022
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
37
Poäng
136
Dina lån utanför UC kommer inte bli några problem, du behöver inte vara orolig.
 

Mithrandir

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
14 November 2022
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
37
Poäng
136
Remember betalar ju ut hela beloppet till kontot även om det står lösenkrav.
 

Sam89

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
14 Oktober 2022
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
53
Poäng
176
Dina lån utanför UC kommer inte bli några problem, du behöver inte vara orolig.
Det där är så långt från sanning det kan komma. Skulle säga 99% av alla med lösenkrav som velat lösa lån utanför uc har fått avslag, det finns lösenkrav och uc av en anledning, att ha 300k utanför uc som kalkylen inte tagit med vid beviljandet ger AVSLAG.
att sprida osanningar är inte ok!
 

Sam89

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
14 Oktober 2022
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
53
Poäng
176
Om jag har synliga skulder på 100k på UC och söker samlingslån på 250k så borde de väl förstå att allt utöver 100k ligger utanför?
Jag undrar specifikt varför det ska vara skillnad på att lösa en dyr kredit eller en inkassoskuld? Har läst detta i olika trådar med förstår inte varför långivaren gör skillnad mellan kreditskuld och inkassoskuld.

Sen syns ju inte bara UC-skulden utan även lön, anmärkningar eller under/överskott varav långivaren gör sin kalkyl.
Nej det där är fel. Har du ansökt om 250k och har 100k synligt då är det lösenkrav på 100k och resten inne på ditt konto. Vet inte hur ni kan vara så felinformerad, men borde vara UPPENBART att de inte kan godkänna något de inte ser. De tar UC, ser lån och krediter som finns på UC, baserar sin kalkyl på det de SER och därefter tar de ett beslut. Svårare än så är det inte
 

Miika

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
20 Februari 2022
Meddelanden
225
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Nej det där är fel. Har du ansökt om 250k och har 100k synligt då är det lösenkrav på 100k och resten inne på ditt konto. Vet inte hur ni kan vara så felinformerad, men borde vara UPPENBART att de inte kan godkänna något de inte ser. De tar UC, ser lån och krediter som finns på UC, baserar sin kalkyl på det de SER och därefter tar de ett beslut. Svårare än så är det inte
Tack för förklaringen då @Sam89. Jag har min information endast från det här forumet och som sagt så har jag läst olika saker sen januari till nu. Är väl mest därför jag har undrat vad skillnaden är eftersom jag snart ska söka ett större samlingslån själv med det mesta utanför UC samt ett hos inkasso. Men oavsett, låt oss säga jag tar ett lån med lösenkrav. Varför verkar bankerna inte vilja lösa inkasso? Det är ju det beloppet jag har sökt och som de har gjort en kalkyl på?
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
199
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Nej det där är fel. Har du ansökt om 250k och har 100k synligt då är det lösenkrav på 100k och resten inne på ditt konto. Vet inte hur ni kan vara så felinformerad, men borde vara UPPENBART att de inte kan godkänna något de inte ser. De tar UC, ser lån och krediter som finns på UC, baserar sin kalkyl på det de SER och därefter tar de ett beslut. Svårare än så är det inte
Exakt

De enda undandtagen är de banker som alltid vill lösa allt för att de inte litar på folk. Där kan det eventuellt finnas utrymme i kvar att leva på för krediter utanför UC eller om man skulle ha en ren medsökande på en kredit som också möjliggör det, men det är mer undantag än regeln.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp